Nemzeti érdek, hogy létrejöjjön egy erős, külföldi piacra is kilépő magyarországi középvállalkozói réteg Magyarországon — mondta a Magyar Nemzetnek Essősy Zsombor. A Magyarok a Piacon Klub elnöke jelezte: hazánkban mintegy 1500 középvállalkozás működik, ebből 300-500 cég az, amelyik nemzetközileg is versenyképes. Ezt a számot mindenképpen emelni kellene. Az előrelépéshez a generációváltás terén is bőven akad feladat.
– Ahhoz, hogy a magyar gazdaság minél kevésbé legyen kiszolgáltatva a multinacionális cégeknek, meg kell erősíteni a hazai tulajdonban lévő középvállalkozásokat – mondta a Magyar Nemzetnek Essősy Zsombor, a Magyarok a Piacon Klub elnöke. A szervezet épp azért jött létre 2010-ben, hogy elmélyítse a magyar vállalkozói középréteg összetartozását. Ennek érdekében szerveznek például összejöveteleket, előadásokat, amelyeken fontos információkhoz juthatnak hozzá az érintettek.
– Magyarországon mintegy 1500 középvállalkozás működik. Ebből 300-500 cég az, amelyik nemzetközileg is versenyképes. Ezeknek komoly fejlesztési stratégiájuk van, innovatív termékeket állítanak elő, illetve keresett szolgáltatásokat biztosítanak – tudtuk meg a klub elnökétől. Ezek a társaságok főként az élelmiszer-, az autó- és a gyógyszeripar, valamint a logisztika területén tevékenykednek, ahol magas hozzáadott értéket állítanak elő.
Essősy Zsombor szerint tíz év alatt legalább meg kellene duplázni ezeknek a társaságoknak a számát. Pillanatnyilag azonban azzal a veszéllyel is szembe kell nézni, hogy a cégek egy része megszűnik vagy külföldi kézbe kerül. A középvállalkozások jelentős részének a tulajdonosa elmúlt hatvanéves. Van, aki megunta a vállalatvezetéssel járó nehézségeket, és kapóra jön neki egy kedvező ajánlat. Vagy ha mégis megtartja a céget, nem áldoz arra, hogy erősítsen annak versenyképességén. Ezért jelenthet megoldást a generációváltás, azonban ez korántsem magától értetődő. Főleg akkor, ha a vállalkozás működése nem átlátható.
– Miért venne át egy kaotikusan működő céget egy harmincas éveiben járó fiatal? – tette fel a kérdést Essősy Zsombor. Szerinte ezért mindenképpen rendbe kell tenni a belső folyamatokat. Ehhez külső szakértők, tanácsadók segítségét is érdemes igénybe venni. Ebben a multinacionális vállalatoknak nagyon jó gyakorlatuk van, ezt akár meg is lehet tanulni tőlük. A Magyarok a Piacon Klub elnöke kiemelte, hogy a hatékonyság javításával azt is elérhető, hogy egy 12–14 órás munkát nyolc óra alatt el lehessen végezni. A fiataloknak ugyanis nem csábító, ha nyolc óránál jóval többet kell dolgozniuk, ezért nagyon sok múlik a jó szervezettségen.
A teljes cikk a Magyar Nemzet honlapján olvasható.